Tuesday, April 14, 2009

Sambal Belacan Saya




hari ni x hujan la pulak..semalam hujan lebat betul...bosan-bosan...xtau nak watpe hari ni...kelmarin dah register subjek...kelas khamis dan jumaat je...maybe lepas ni bz la kot..hari ni aku masak..so kene la masak...tengok meja smbal belacan dah abes..actually rumah aku ni kalau sambal belacan abes je kene wat baru..xde sambal x sedap lak makan..gila belacan betul...kat sini aku nak share sket camne nak wat sambal belacan versi aku..(mak aku ajar)...hehe..rajin2 try la yek!




Sambal Belacan saya!

Bahan-bahan
Blender
Belacan Besar 2 ibu jari (nak sedap pakai belacan melaka..aku pakai belacan blok econsave je)
Bawang 1/2 agak2 (bawang merah lagi sedap kot..bawang besar pun orait je)
Cili besar 7 biji buang tangkai(biji ke batang ek??) (kalau xdek gunakan cili api hijau baticrom 16 17 bijik)
Garam 1/3 sudu besar
Gula 1/2 sudu besar
Asam jawa atau limau purut (kalau xde kedua-duanya pun xpe)
Air

Cara-caranya...
1.Potong bawang seperti tercatat diatas.masukkan dalam blender.
2.Potong tangkai cili dan masukkan dalam blender.
3.Asam jawa sebesar ibu jari masukkan dalam blender.(kalau guna limau purut..perah after sambal belacan siap)
4.Bakar belacan yang dipotong tadi di atas api tempat masak sampai naik harum or sampai nihon jin sebelah ketuk rumah.(kalau nak goreng pun boleh..nak taruk dalam microwave pun boleh)
5.Dah siap bakar belacan masuk dalam blender.
6.Masukkan garam dan gula.
7.Masukkan air panas ikut suka.Kalau nak pekat sambal taruk sket air.Kalau nak cair taruk banyak air.Terpulang pada budi bicara masing2.
8.Blend lah bahan2 tadi.(kalau nak sambal belacan tu nampak menarik..tekan suis blender tu secara tersengguk-sengguk<---camne nk describe nih..erk!)

9.Siap!!

Hehe..senang kan?bosan2 korang try la..hari aku makan lauk ikan masak taucu(shera masak sedap woo) ngan sayur air sayur untuk semua...jom makan!!Bismillah~

Ikan Taucu by Chef Shera + Sayur ape ntah masak Air

=PERFECT!

Video I watch recently

Loading...